Slechte redenen om moeilijk te schrijven

‘Lange zinnen met moeilijke woorden kan best, want mijn doelgroep is hoogopgeleid.’ Of argumenten van gelijke strekking hoor ik vaak in de cursussen B1-schrijven die ik geef. Dat klinkt logisch. Maar er klopt niks van.

Om te beginnen leest iedereen liever een korte dan een lange tekst. Er is simpelweg zoveel concurrerende informatie dat jouw tekst in zo min mogelijk woorden, zo informatief mogelijk moet zijn. Zie ook de content-aandachtparadox van de Ierse internetdeskundige Gerry McGovern.

Content-aandachtparadox Gerry McGovern

Content-aandachtparadox Gerry McGovern

Ook zijn hoger geletterden, mensen die makkelijk ingewikkelde zinnen lezen en begrijpen, in de minderheid. Nog geen 19% van de Nederlanders beheerst de hoogste taalniveaus. Dat blijkt uit een internationale studie naar taalniveaus van het Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC).

Eenvoudige tekst: ook voor slimmeriken

Maar stel, je hebt uitsluitend een hoogopgeleide lezersdoelgroep, dan nog hebben ook zij baat bij eenvoudige teksten. Hooggeletterden profiteren op 3 manieren van vereenvoudigde teksten:

  • 25% meer lezers snappen de tekst of kunnen de taak afronden, bijvoorbeeld een formulier invullen of iets bestellen;
  • 64% minder leestijd kost de herschreven tekst;
  • 30% meer tevredenheid levert de vereenvoudigde tekst op.

Leestijd korter

Dit blijkt uit het onderzoek dat eigenlijk gericht is op lager geletterden Lower-Literacy Users: Writing for a Broad Consumer Audience van Jakob Nielsen. In het rechterplaatje zie je dat lager geletterden ruim de helft minder leestijd nodig hebben bij een eenvoudige tekst. En hoger geletterden doen in plaats van 14 minuten nog maar 5 minuten over de herschreven tekst.

Schrijftijd bespaart leestijd

En hoewel het niet moeilijk is, zal het je, zeker in het begin, veel tijd kosten. Maar wanhoop niet, dat hoort er gewoon bij! En als je baas begint te zeuren dat je wel erg lang bezig bent met een tekst, vertel ‘m dan gewoon dat jij hem daarmee veel tijd zult besparen. Jouw memo’s en mailtjes zal hij binnen enkele seconden kunnen doorgronden en van z’n takenlijstje kunnen schrappen. Hoe fijn is dat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis geen tip van voor nieuws!





Eugène van Haaren
Van
‘Jouw verhaal in effectieve taal.’
Zelf aan de slag?
Zakelijk schrijven voor Dummies B1 schrijven Eugène van Haaren www.voornieuws.nl Schrijf snel en makkelijk effectieve zakelijke teksten!
€ 19,99 Bestel nu!

PR voor Dummies 3e editie Eugène van Haaren www.voornieuws.nl In de publiciteit komen? Ook jij kunt het! Echt waar.
€ 14,99 Bestel nu!