Onthuld: beste tijdstip verzenden nieuwsbrief!

verzenden nieuwsbrief versturenOk. Je hebt een nieuwsbrief. Maar wat is nu het beste moment* om die te versturen? Donderdagmiddag 16.00 uur – als de zon niet schijnt – zoals marketeers je doen geloven? Of vertrouw je liever op een algoritme dat, lekker makkelijk, het beste moment voor jou bepaalt?

Horendol word ik er van. Van al die blogs waar ik een onderbouwd antwoord hoop te vinden op mijn vraag: wat is het beste tijdstip om mijn nieuwsbrief te versturen? Meer kennis dan mijn natte vinger oplevert, kom je niet snel tegen.

Succes nieuwsbrief bepalen
Pas sinds 2012 is er fatsoenlijk Nederlands onderzoek voor handen. Sinds die tijd onderzoekt de branchevereniging voor ‘dialoogmarketing’ DDMA de prestaties van e-mailmarketing in ons land. De Nationale E-mail Benchmark 2013 is de meest recente en biedt de resultaten van ruim 100.000 mailings naar meer dan 4,5 miljard e-mailadressen.

Dadelijk kom ik terug op het ideale tijdstip om je nieuwsbrief te verzenden. Maar eerst nog de criteria waarmee je je eigen scores kunt meten. Dit zijn de belangrijkste succesfactoren om je eigen mailing mee te vergelijken:

Afgewezen (bounce): door de server van de ontvanger afgewezen mails. Bijvoorbeeld doordat je je nieuwsbrief stuurt naar een niet bestaand mailadres. Of doordat de mailbox van de ontvanger vol is. Gemiddeld komt in Nederland 1,65% van de mails niet aan. Zit je daar boven, kijk dan nog eens kritisch naar je adressenbestand.

Openratio (COR): hoeveel ontvangers hebben je e-mail geopend en dus de informatie in je nieuwsbrief kunnen zien. Gemiddeld opent bijna 33% van de geadresseerden e-mailnieuwsbrieven. Maar dan gaat het over relatief grote aantallen adresbestanden die per keer worden gebruikt. Bij ‘kleine’ bestanden, van 500 tot 1.000 adressen ligt het openpercentage met ruim 41% een stuk hoger. Volgens de DDMA waarschijnlijk omdat deze mailings ‘gerichter en relevanter’ zijn. Je kunt immers beter focussen op de wensen van je doelgroep. Voor de meeste kleine bedrijfjes en zzp’ers zou dat betekenen dat hun COR dan ook boven de 41% moet uitkomen.

Doorklikratio (CTR): het percentage ontvangers dat klikt op een link in de verzonden e-mail met je nieuwsbrief. Doorklikken vanuit een mail doet gemiddeld 8% van de mensen. Bij kleine bestanden (500-1.000 adressen) ruim 11%.

Beste dag verzenden nieuwsbriefBeste verzenddag voornieuws.nl
Volgens de branchevereniging DDMA is de donderdag de meest populaire dag om mailings te versturen. Dan wordt bijna 23% van de mailings verstuurd. De vrijdag stond in 2011 nog op 4 maar is nu opgeklommen naar 2. Minst populair zijn de zaterdag en zondag met amper 8% van de mailings.

Zaterdag of zondag versturen
Maar zegt dit nu dat het versturen van een nieuwsbrief op zaterdag stom is? Nee. Het wordt simpelweg niet eens geprobeerd. Ruim 90% van alle mailings wordt door de week verstuurd. Volgens sociale media-onderzoeker Dan Zarella is het daarom slim om aan contracompetitive timing te doen: wanneer niemand mailt, moet jij juist wel mailen. Dan krijg je eerder aandacht. En Zarella krijgt gelijk van DDMA; op zaterdag worden de meeste mails geopend en op zondag wordt er een ietsie pietsie beter (0,09 procentpunt) doorgeklikt.


Beste tijdstip nieuwsbrief verzenden

En dan nu – tromgeroffel – HET tijdstip waarop je het beste je nieuwsbrief kunt versturen. Wat blijkt, weer uit het onderzoek van de brancheorganisatie: ruim 80% van de mailings wordt onder kantoortijd verstuurd. En dat gebeurt heel gelijkmatig:

  • 9.00-12.00 uur: 27,6%
  • 12.00-15.00 uur: 27,4%
  • 15.00-18.00 uur: 26,2%

En ook hierbij de vraag: hebben deze tijdstippen een diepere oorzaak? Volgens de DDMA levert versturen tussen 9 en 12 de beste resultaten. Maar: wat gebeurt er met mailings die vóór die tijd worden verstuurd of midden in de nacht? Dat is onbekend. De brancheorganisatie vermoedt dat bedrijven er gewoon bij willen zijn wanneer hun mailing uit gaat. En dat ze niet eens uitproberen wat er voor of na die tijd gebeurt.

Verstuur ’s ochtends vroeg
Uitproberen is wel wat Dan Zarella aanraadt. Volgens zijn onderzoek (beluister eventueel ook het – matig verstaanbare, maar gelukkig met transcriptie geleverd – webinar The Science of Timing) loont het om mails tussen 5 en 9 ’s ochtends te versturen. ‘Het zijn de eerste mails die je ziet op een dag en dus zult wegwerken.’

Beste verzendtijd voornieuws.nl

Automatisch versturen met Hootsuite
Je kunt het jezelf ook makkelijk maken door het moment van verzending over te laten aan een computerprogramma. Sinds 2012 beschikt verzendplatform Hootsuite over de mogelijkheid voor automatisch inplannen (‘AutoSchedule’). Een wiskundige formule bepaalt aan de hand van je eigen account wat het ideale moment is om iets te versturen. Er is kritiek op de werking van dit algoritme, onder meer omdat Hootsuite weigert anderen onder de motorkap te laten kijken. Ook zul je nog steeds zelf de resultaten moeten vergelijken tussen de verschillende dagen van week, dat doet Hootsuite namelijk niet.

Wanhopig?
Denk je nu wanhopig: maar wat is nu voor mij het beste? Dan kan ik je de raad geven van heel veel mensen die je voorgingen: probeer het lekker zelf uit. Vergeet na al deze tips in elk geval niet ook nog na te denken over de inhoud van je nieuwsbrief: is wat je te melden hebt interessant en leuk genoeg om te lezen? En heb je een aantrekkelijke kop boven je stukje? Dat kan wel iets meer zoden aan de dijk zetten dan je hoofd te breken over het optimale verzendmoment: volgens internetmarketeer Karel Geenen kan een aantrekkelijke kop zomaar 500% meer lezers opleveren.

* Conclusie die ik trek voor mijn eigen blog (die aangekondigd wordt in een nieuwsbriefmail): zaterdagochtend heel vroeg. En nee, dan ben ik zelf nog niet wakker, maar gelukkig wel mijn verzendprogramma MailChimp.

 

Bronnen voor de door mezelf in elkaar geknutselde infographics:
KISSmetrics: Timing & Blogging
KISSmetrics: Timing & Email Marketing
KISSmetrics: Timing & Social Networks

 

7 Reacties op Onthuld: beste tijdstip verzenden nieuwsbrief!

  • Heerlijk, Eugene, al dat denkwerk en onderzoekswerk. Een fijne steun in de rug voor mij, nu ik zelf bezig ben met MailChimp. Dankjewel.

  • Goed om te horen Inge! Ben benieuwd naar jouw ervaringen met het versturen van nieuwsbrieven. Wat zijn jouw topverzenddagen en -tijdstippen?

    NB: misschien leuk om te weten wat de ‘score’ is op dit artikel tot nog toe: 2 retweets, 2 x interessant bevonden op LinkedIn, 1 reactie via Facebook en in de mail heeft 42% de nieuwsbrief geopend, met 12,6% kliks naar het artikel zelf. De percentages zijn vorige keren beter geweest, maar de reacties waren toen minder. Stof tot nadenken en vast ook inspiratie voor een vervolg.

  • Eugène,
    Dank voor je speurwerk en je praktische tips!

  • Bedankt voor je leuke reactie Egid!

  • Hoi Eugene,

    dank voor het uitpluizen van de timetables. Goed bezig!
    Mijn ervaring met nieuwsbrieven is dat voor een zakelijke doelgroep de beste tijd om een nieuwsbrief te verzenden donderdag 12 uur is (rond de lunch) en voor de particuliere doelgroep vrijdag rond 12 uur. Zaterdag heb ik nog nooit geprobeerd, dat ga ik deze week maar eens doen!
    Ik heb een openingspercentage van gemiddeld 53 en een doorklikpercentage van gemiddeld 11, best ok toch?

    • Hoi Angelique,
      Bedankt voor het delen van jouw ervaringen! Volgens mij doe je het hartstikke goed. Mijn gemiddelde ligt nu op 46,9% geopende nieuwsbrieven en een doorklik van 15,5%. Geen idee hoe zich dit gaat ontwikkelen. Daarom ook goed te blijven experimenteren. Heel profi dat jij onderscheid maakt tussen zakelijk en particulier en dat je verschillen kunt zien. Zo kun je optimaal afstemmen op je doelgroepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis geen tip van voor nieuws!





Eugène van Haaren
Van
‘Jouw verhaal in effectieve taal.’
Zelf aan de slag?
Zakelijk schrijven voor Dummies B1 schrijven Eugène van Haaren www.voornieuws.nl Schrijf snel en makkelijk effectieve zakelijke teksten!
€ 19,99 Bestel nu!

PR voor Dummies 3e editie Eugène van Haaren www.voornieuws.nl In de publiciteit komen? Ook jij kunt het! Echt waar.
€ 14,99 Bestel nu!