In je boodschap formuleer je het belangrijkste onderwerp dat je kwijt wilt in een interview of andere contacten met media. Zorg er daarom voor dat die boodschap makkelijk kan worden opgepikt. Voor radio en televisie is het belangrijk dat je in korte, krachtige zinnen kunt vertellen wat je vindt. De spanningsboog van kijkers en luisteraars wordt steeds korter, reden waarom redacties ook hun items steeds meer indikken. Bang als ze zijn dat hun publiek gaat wegzappen.
Zeg wat je zeggen wil in maximaal 30 seconden. Maar als het je lukt om er maar 20 te gebruiken, is dat nog beter! Uit onderzoek naar het gebruik van soundbites tijdens Amerikaanse verkiezingen, blijkt dat een kandidaat in 1968 nog weg kon komen met teksten die gemiddeld 42,3 seconden duurden. Tegenwoordig is dat minder dan 10 seconden!
Natuurlijk zit er een grens aan wat nog zinvolle communicatie mag heten. Maar het voorbeeld mag duidelijk zijn, het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook hoe lang je daar voor nodig hebt. Een compacte boodschap formuleren is razend moeilijk. Oefenen is daarom noodzakelijk. Grijp ook daarom elk interview aan als een kans om te oefenen. Pas als er echt een microfoon voor je neus staat, merk je of je boodschap werkt.