Netwerken met journalisten, hoe doe je dat?

Door de telefoon (direct!) op te pakken als die overgaat. Echt waar, het is zó voor de hand liggend, dat je er misschien niet eens bij nadenkt. Lees meer over deze en nog 3 andere netwerktips…

Foto © Zuiderzeemuseum

Foto © Zuiderzeemuseum

Elke keer dat jij door een journalist wordt gebeld, heb je een Gouden Netwerkmoment. Echt waar! Want deze mevrouw of meneer is gemotiveerd om met jou te praten en ‘in ruil’ daarvoor natuurlijk ook bereid iets meer over zichzelf te vertellen. Tadaa! De essentie van netwerken: elkaar leren kennen, onthouden en weer weten te vinden als je iemand weer nodig hebt.

Nog 3 andere netwerktips:

1) Ga op bezoek
Alleen: zomaar op bezoek, daar hebben journalisten geen tijd voor. Ze willen wel dat ze dan ook wat ‘krijgen’: nieuws waar ze direct of op korte termijn mee naar buiten kunnen komen. Of het moet een afspraak zijn waarvan ze weten: nu krijg ik een unieke kans op achtergrondinformatie die ik anders niet zou krijgen. Alleen voor de gezelligheid langskomen, daarvoor heeft bijna niemand tijd.

Tips
– nieuwsluwe momenten (zomermaanden!) zijn handig voor afspraken;
– een lunchmeeting voorstellen ook; eten moet iedereen.


2) Vind de juiste persoon
Ga daarvoor eerst zelf eens op onderzoek uit. Inventariseer alle relevante media voor jouw organisatie, lees kranten, bladen, blogs en bekijk welke journalisten artikelen hebben geschreven die voor jouw club van belang zijn. Koop tv-gidsen en loop alle mogelijke programma’s na die raakvlakken kunnen hebben met jouw thema’s. Bekijk Uitzending Gemist en ga na wat de aanpak van de programma’s is, wie er presenteert en bekijk ook de websites van de programma’s, Facebook-pagina’s of Twitter-accounts om te ontdekken wie er als redacteuren bij betrokken zijn. Vergeet niet ook te kijken naar invloedrijke bloggers.

Tip: je kunt, als je geld hebt, ook media-informatie kopen. Bijvoorbeeld voor € 300 bij het Handboek Nederlandse Pers met informatie over ruim 7.000 publieks- en vakmedia en zo’n 9.000 redacteuren en journalisten.
Wil je media-informatie die meteen ook het effect bepaalt van persberichten die je verstuurt, lees dan op de website van Frankwatching meer over persmanagementsystemen die je daarbij kunnen helpen.


3) Vul je database aan met een logboek

Wees niet teleurgesteld als je niet verder dan een telefonisch contact komt: ook dat is nuttig als je zodra je ophangt maar weet: bij wie moet ik de volgende keer zijn als ik nieuws heb. Dus: naam, nummer, mailadres. Dit is ook informatie waarmee je voor jezelf en anderen het soms wat diffuse begrip netwerken kunt objectiveren.

Tip: koppel aan je database met contactgegevens meteen een logboek waarin je bijhoudt met wie je wanneer hebt gesproken, welke vraag de journalist had, welke afspraken je hebt gemaakt en wanneer er eventueel opnieuw contact kan worden opgenomen. Zo kunnen ook je collega’s profiteren van je netwerk en meteen op de juiste vlieghoogte instappen als jij er een keertje niet bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis geen tip van voor nieuws!





Eugène van Haaren
Van
‘Jouw verhaal in effectieve taal.’
Boeken
Zakelijk schrijven voor Dummies B1 schrijven Eugène van Haaren www.voornieuws.nl Schrijf snel en makkelijk effectieve zakelijke teksten!
€ 19,99 Bestel nu!


PR voor Dummies 3e editie Eugène van Haaren www.voornieuws.nl In de publiciteit komen? Ook jij kunt het! Echt waar.
€ 13,90 Bestel nu!

Nieuw! Van dezelfde auteur: Omslag Spiritueel bungeejumpen door Eugène van Haaren
€ 13 Bestel nu!