Mediatraining is: boodschappen doen…

Zo, dan is het nu hoog tijd om je te vertellen wat ik je zoal kan leren. Bijvoorbeeld als je een mediatraining wilt doen. Dat kan overal, ik kom gewoon naar je toe.

In de cursus mediatraining ga je ‘boodschappen doen’. Dat wil zeggen dat je leert nadenken over wát je wilt zeggen en hóé. Ook leer je in de cursus mediatraining over interessante fenomeen als de ‘u-bochtconstructie’. Lastig? Welnee! Door te oefenen begrijp je meteen hoe het in mekaar zit.

Weten wat je zeggen wilt
Een sterke boodschap ontstaat doordat je weet wat je zeggen wilt. En heb het dan ook alleen daarover als je met een journalist praat. Als je een supersonische tandenborstel wilt verkopen, ga dan niet vertellen dat je ook nog ambachtelijk geschilderde vazen in de aanbieding hebt. Dat zorg alleen maar voor kortsluiting in het hoofd van mensen.

Wie niet kiest, verliest
In de mediatraining leer je ook dat kiezen belangrijk is. Er zijn rond elk onderwerp misschien wel een tientalle feiten te vermelden. Maar niet allemaal zijn ze voor jouw verhaal van even groot belang. Kies daarom vooraf wat je in elk geval wilt vertellen. Maak jij die keuze niet, dan doet de journalist het wel. En dan is het maar afwachten of je daar blij van wordt…

Meester van de U-bocht
Nou, vooruit, dan nog even over die U-bocht. Het is een door journalisten gevreesd instrument om terug te keren naar je oorspronkelijke boodschap. Bijvoorbeeld als je een onverwachte vraag krijgt. Dan zeg je – een beetje flauw voor de journalist, maar wel soms een prettige uitkomst voor jou: ‘Dat is een belangrijke vraag, maar waar het eigenlijk om gaat is…’ PS: wat mij betreft de meester van de U-bocht is oud-minister Hans Alders. Tenenkrommend meesterlijk hoe die vragen kan ontwijken!

In de cursus mediatraining staat jouw boodschap centraal! Bel 06 491 39 667 of mail info@voornieuws.nl me voor meer informatie!

Deel deze site! (Enne: dankjewel hè)

Plaats een reactie