Wat is het beste moment om je persbericht te versturen? Het korte antwoord: meestal maandagochtend. En het leerzame antwoord: het moment wordt minder belangrijk naarmate je groter nieuws hebt…
In de publiciteit komen doe je met echt nieuws. En dan maakt timing weinig meer uit. Er zijn 10 belangrijke factoren die bepalen of iets nieuws is. In PR voor Dummies ga ik er uitvoerig op in. Maar wil je de korte versie lees dan de samenvatting ‘9 plus 1 wetmatigheden van nieuws’. En, vooruit, om je klikken te besparen, in een aantal trefwoorden de 3 belangrijkste factoren op een rijtje:
- Omvang/impact: voor hoe meer mensen je bericht van belang is, hoe eerder het nieuws is.
- Conflict: heb je ruzie (en dan niet met de buren, maar minimaal de gemeente)? Dan val je eerder op. Lief zijn is fijn, maar meestal niet voor de media.
- Verrassend: is wat je zegt, of de vorm waarin je het brengt, nieuw? Dan kan een journalist het de moeite waard vinden.
Actualiteit
Actualiteit is ook een belangrijke factor. En die hangt nauw samen met de optimale timing van je persbericht. Actualiteit is wat nú – of binnen korte tijd – van belang is. En dus niet alleen voor jou persoonlijk, maar een zo groot mogelijke groep mensen. Media zien nieuws als een golf om op te surfen; niet ervoor en niet erna, dat is de truc.
Journalist en schrijver André Oerlemans is maar matig enthousiast als hem gevraagd wordt naar het geheim van het ‘juiste tijdstip’. Hij wil zichzelf niet brodeloos maken door al te veel onthullingen. Zijn jarenlange ervaring als redacteur voor onder meer het Algemeen Dagblad gebruikt hij om commerciële persberichten te schrijven voor ANP Pers Support.
Maandag en dinsdag
Maar vooruit, hij is de beroerdste niet: ‘Weet wanneer redacties vergaderen. Op de meeste dagbladredacties wordt op maandag- en dinsdagochtend de planning van de week bepaald. Dan moet je zorgen dat jouw nieuws erbij zit.’ En dan maakt het volgens Oerlemans niet uit dat de journalistiek een 24-uursbedrijf is geworden met naar content hongerende websites en sociale media-accounts: ‘In het weekeinde en buiten kantoortijden werken er veel minder journalisten. En het zijn nog steeds mensen die persberichten moeten beoordelen en de berichten plaatsen.’
Het artikel Timing is alles voor een persbericht, op de website van APS, dat aanbeveelt juist nieuwsluwe momenten te benutten, zoals zondagochtend, verbaast Oerlemans dan ook: ‘Misschien moet ik eens met de auteur overleggen.’
Geen nieuws op zaterdag
Handig om te weten: de maandagkrant is dunner en zit op vrijdag al zo’n beetje dichtgepland met sportverslagen en cultuurrecensies. En op donderdagmiddag is de zaterdagskrant zo goed als rond. Alleen voor laatste, grote actualiteit is daarna nog plek. Reken daarbij niet meer op de voorpagina, nieuws past niet meer bij het zaterdaggevoel, aldus het Financieele Dagblad. Weinigen kijken er meer van op, maar amper 3 jaar geleden was het nog taboedoorbrekend om jezelf op zaterdag ‘verwenkrant’ te noemen en, als een heuse raamexploitant, alleen nog te kiezen voor een ‘voorpagina die verleidt’.
Culemborgse Courant: donderdag
Voor huis-aan-huisblad de Culemborgse Courant is het beste moment om onder de aandacht te komen van de redactie helder: donderdag. ‘De nieuwste krant verschijnt op woensdag, de dag erna starten we weer met een schone lei.’ aldus content-regisseur – ‘ik blijf ‘redacteur’ toch mooier vinden’ – Louis van Oort. En omdat lokale kranten met steeds kleinere redacties werken, wordt zelfwerkzaamheid beloond. ‘Wie zelf zijn bericht op de website plaatst via Deel je nieuws, maakt ook meer kans om in de gedrukte editie te verschijnen.’
Doe-het-zelfkrant
Nieuws voor lokale kranten weken van tevoren opsturen, hoeft niet meer aldus Van Oort. ‘We hebben een superkorte spanningsboog.’ De Culemborgse Courant heeft het liefst dat je voor 12.00 uur op vrijdag je bericht plaatst, graag meteen met een bruikbare foto. En voor dingen die zich afspeelden in het weekeinde heb je tot uiterlijk maandagochtend 10.00 uur de tijd. Daarna nemen je kansen aanzienlijk af.
Tijdschriften
Tot slot nog iets over timing en tijdschriften. Een persbericht sturen kan, maar bellen is vaak beter. Toen ik als persvoorlichter werkte voor de Hersenstichting Nederland, leek het me een goed idee om een aantal vrouwenbladen ruim voor de geplande jaarlijkse collecte tijdens de ‘Hersenweek’ te benaderen. Maar dat pakte toch iets anders uit. Mijn telefoontje in februari naar de redactie van weekblad Libelle, bleek glorieus te laat voor het aprilnummer dat ik in gedachten had. De redactrice die ik sprak was alweer druk bezig met de planning van de zomernummers…
PS: Ook weten hoe je een persbericht schrijft dat de media haalt, zelfs zonder optimale timing? Meld je dan nu aan bij Villamedia voor de cursus Persbericht: schrijven als een journalist op 13 mei.
Misschien is het juist wel slim om op verschillende momenten iets te schrijven. Niet wekelijks op dezelfde dag. Nu heeft het een soort van ‘verrassingseffect’. Zo van, je rekent er niet als er een leuke blog je mailbox binnenrolt. Al moet er naar mijn mening niet te lang tussen zitten.
In ieder geval lees ik je stukjes en laat ik me erdoor verrassen.
Veel succes.
Mijn reactie is bedoeld voor het stukje
‘Nieuwsbrief experimenten gaan door’.
Maar dat heb je wel begrepen…..
Nogal wat specialisten bevelen juist regelmaat aan, gewoontedieren als we zijn. Maar ik ben het wel met je eens Petra, het leven is leuker met afwisseling. Past ook beter bij mij. Dus ik hoop je nog vaak te verrassen 😉