Journalisten vangen

Anne Frank knikkers pr voornieuws.nl
Knikkers Anne Frank (foto Diederik Schiebergen, © Anne Frank Huis)
Zoals de politie weet: boeven vang je met boeven, zo vang je journalisten het beste met journalisten. PR, het veroorzaken van gratis publiciteit, kun je het beste overlaten aan mensen die weten hoe nieuws werkt. 

De knikkers

En dat weet Ad van Liempt, programmamaker, schrijver en samensteller van de tentoonstelling De Tweede Wereldoorlog in 100 voorwerpen als geen ander. Want zeg nou zelf: wat is er nou bijzonder aan een doosje knikkers dat ergens op een zolder wordt gevonden? Alles zo blijkt: want niet alleen het Jeugdjournaal, ook het grotemensenjournaal en zelfs internationale media als het Amerikaanse Fox News berichtten over dit speelgoed dat ooit aan Anne Frank zou hebben toebehoord.

Het spel

Waardoor werden deze knikkers wereldnieuws?

  • Gebruik een bekende Nederlander (1): het Dagboek van Anne Frank is het meest vertaalde Nederlandse boek aller tijden en werd al ruim 25 miljoen keer verkocht.
  • Emoties en ‘human interest’: het verhaal van Anne is het grote drama van de Jodenvervolging door de ogen van een kind verteld. De knikkers zijn de stille getuigen die dit drama weer in herinnering roepen.
  • Gebruik een bekende Nederlander (2): en als dat niet genoeg is, vraag de koning of hij de tentoonstelling met de knikkers wil openen. Autoriteiten verlenen extra status aan je event.
  • Verstuur een persbericht: in 2012 werd de vondst van de knikkers al vermeld onder de prikkelende kop ‘Nieuwe aanwinsten’ in het jaarverslag van de Anne Frank Stichting. Maar inderdaad: wie leest er nou jaarverslagen?
  • Vertel dat je iets bijzonder hebt, zonder het woord uniek te gebruiken: ‘Knikkers van Anne Frank voor het eerst tentoongesteld’.
  • Door een medium de primeur te geven: tegenover de afspraak dat een redactie een nieuwtje als 1e krijgt, kun je als journalistenvanger soms gunstige voorwaarden bedingen. Zo kwam het nieuws over de knikkers vlak vóór de opening van de tentoonstelling naar buiten.
Deel deze site! (Enne: dankjewel hè)

5 gedachten over “Journalisten vangen”

  1. Ik noem dit stukje ‘het kruiwagenspel’.
    Met BN’ers en autoriteiten als ‘kruiwagens’ is de weg naar wereldnieuws niet zo moeilijk.
    In je eigen kringen heb je ook kruiwagens nodig om je verder te helpen. Helaas zijn deze moeilijk vinden en dat maakt de weg naar persoonlijk succes (in mijn geval het vinden van een baan) een heel stuk moeilijker.

    Beantwoorden
    • Gelijk heb je, Petra. Met beroemdheden heb je de wind mee. Daarom vragen bijvoorbeeld ook uitgevers aan bekende schrijvers om een aanbeveling van hun debuterende auteurs. Zodat iets van die bekendheid afstraalt op deze onbekende namen. Slimme PR dus: een link zoeken met iemand die beroemd is.

      Beantwoorden
  2. Vergeet de ‘gunfactor’ niet. Ad van Liempt is een vreselijk aardige man, dat vindt iedereen in Hilversum en (vast ook) ver daar buiten. En hij heeft verstand van zaken; als Ad zegt dat die knikkers bijzonder zijn, zijn ze bijzonder. En laten we eerlijk wezen: de knikkers van Anne Frank, dat is toch gewoon bijzonder leuk nieuws wat iedereen graag hoort?

    Beantwoorden
    • Gunfactor, nooit zo over nagedacht. Maar zeker waar. Omgekeerde bestaat ook: dat je als je persvoorlichter van een min of meer bekende milieuorganisatie automatisch in de allergiezone komt van sommige journalisten. Die dan erg hun best gaan doen om juist niet over je te schrijven; de gumfactor zeg maar.

      Beantwoorden
  3. Ik wilde jouw reactie ‘ beantwoorden’, maar dat lukt niet….
    Wellicht ff checken.
    Maar hierbij alsnog mijn reactie: haha ik ga zoeken. Tot de volgende blog!

    Beantwoorden

Plaats een reactie