Contentkoning worden op sociale media

Wat je online communiceert wordt vaak content genoemd; Engels voor inhoud. Dat kan van alles zijn: statusupdates, artikelen, foto’s en filmpjes. Zolang je bezoeker het maar leuk of interessant vindt én de content natuurlijk past bij je organisatiedoelen.

Kroon contentkoning Eugène van Haaren Voor nieuws!
Gold vector created by Freepik

Content voor sociale media

Waar je het als bedrijf allemaal over kunt hebben op sociale media:

Nieuws van jezelf: je dierenartsenpraktijk biedt, als preventie voor veel kwalen, nu ook dierenwellness aan. Als eerste: kattenmassage.

Nieuws van anderen: nieuws dat belangrijk is voor jou of jouw achterban. Bijvoorbeeld politieke ontwikkelingen die gevolgen hebben voor de toelating van asielzoekers – als je bijvoorbeeld werkt voor een vluchtelingenorganisatie.

Modes, trends, hypes en andere ontwikkelingen: in jouw vak- of interessegebied. Zo blijven ook anderen op de hoogte. Dat teal werken de trend van 2018 is, kan interessant nieuws zijn voor managers in het bedrijfsleven.

Tips en oplossingen: jouw antwoorden op klachten, vragen en opmerkingen van klanten, leden en donateurs vormen een onuitputtelijke contentbron. Zo help je niet alleen die ene klagende klant, maar een heleboel (zwijgende) andere klanten die met hetzelfde probleem zitten. Ze zullen je (vaak in stilte) dankbaar zijn!

Successen: iedereen vindt het leuk om te lezen dat je een prijs hebt gewonnen voor een innovatief product. Bijvoorbeeld als je bedrijf een Amerikaanse Emmy Award wint. Zoals Civolution, dat software maakt die piraterij in de filmindustrie tegengaat, in 2017 overkwam.

Mislukkingen: durf je fouten te delen. Niks zo leerzaam (en vermakelijk) als voorbeelden van hoe iets níet moet. Het kost even wat lef, maar daarna zul je merken dat mensen je waarderen voor je openheid. Laat je bijvoorbeeld inspireren door het Instituut voor Briljante Mislukkingen.

Houd een enquête: bijvoorbeeld op Facebook met de app Polls for Pages of de ‘poll’-knop die verschijnt als je een nieuwe tweet aanmaakt op Twitter. Daarmee kun je opinieonderzoekjes houden bij iedereen met een profiel op dit platform.

Post een update of tweet: bijvoorbeeld over de uitslag van de enquête die je hebt gehouden op Facebook. Niet alleen op Facebook maar ook op Twitter en LinkedIn. Zelfde nieuwtje: 3 x resultaat.

Schrijf over de reacties: hebben veel mensen gereageerd op je poll of het stuk op je blog? Vat de opmerkingen samen en geef jouw visie daarop. Brandstof voor weer een nieuwe aflevering in de digitale nieuwscyclus!

Een uitgebreide versie van dit artikel verscheen oorspronkelijk als Schrijven voor sociale media op ManagementSupport.nl.

Deel deze site! (Enne: dankjewel hè)

Plaats een reactie