Mediatraining en interviewtraining

Mediatraining

Een mediatraining van Voor nieuws! is maatwerk. Aan welke soort training jij of je organisatie behoefte heeft, bespreken we tijdens het (gratis) intakegesprek. In alle gevallen is de training zeer praktijkgericht; de dingen die je leert, kun je dezelfde dag nog toepassen. Een mediatraining van Voor nieuws! is interactief, je gaat direct aan de slag en krijgt veel ruimte voor vragen.

Onderwerpen die aan bod kunnen komen bij een mediatraining van Voor nieuws! zijn:

  • Wat is nieuws, welke nieuwswaarde bied jij of je organisatie?
  • Hoe formuleer je een kernboodschap?
  • Met welke voorbeelden ondersteun je jouw boodschap?
  • Telefonisch ‘pitchen’: hoe bel je met journalisten?
  • Oefenen op lastige vragen.
  • Uitstraling: toon van het gesprek, houding, (aan)kleding.
  • Hoe denken journalisten, hoe sta je ze te woord?
  • Kan ik afspraken maken: hoe werkt een embargo of autorisatie (of niet)?
  • Voorbereiden op interviews: hoe maak ik bijvoorbeeld een q&a?

Interviewtraining

Veel mensen zien op tegen interviews. Maar dat is nergens voor nodig! De grootste winst haal je door eenvoudigweg te oefenen. En dat dan liefst zo vaak mogelijk. Bijvoorbeeld met een interviewtraining bij Voor nieuws! Aan de hand van een (gratis) intakegesprek bepalen we de wensen en doelen van jou of je organisatie.

Zaken die in een interviewtraining van Voor nieuws! aan bod kunnen komen:

  • Bondige boodschappen formuleren: hoe korter en concreter, hoe beter.
  • ‘Gemene’ vragen bedenken: wat zijn de vragen die je hoopt dat journalisten je niet stellen? Díé gaan we lekker oefenen. Daarna ben je nergens bang meer voor.
  • Boodschappenmandje vullen: tastbare voorbeelden zoeken en gebruiken om je boodschap kracht bij te zetten.
  • ‘Makers & brekers’: alles wat jouw boodschap kan versterken of juist verzwakken. Denk aan: toon, mimiek, kleding, setting en context.

Trainen interview
Bij Voor nieuws! kun je voor de camera interviews oefenen. Maar wist je dat de meeste interviews niet plaats vinden in een fraaie televisiestudio? Veel vaker word je gebeld door een journalist om informatie te checken of een fraaie quote te geven via de telefoon.

Ook redacties die je wel eventueel in een radio- of televisie-uitzending willen, bellen eerst. En dat allereerste gesprek is van levensbelang, het dient als een soort auditie om te bepalen of jij later daadwerkelijk in de uitzending zult komen. Begin je oeverloze verhalen af te steken of kom je niet verder dan ‘ja’ en ‘nee’, dan is je kans vrijwel zeker verkeken.

Realiseer je dat je bij elk telefoontje scherp en wakker moet zijn, alsof dat al het echte interview is. Daarom is het ook zo belangrijk dat je altijd een ‘boodschappenmandje’ hebt gevuld met een aantal feiten en voorbeelden van onderwerpen die belangrijk zijn voor jou of jouw organisatie. Na een training bij Voor nieuws! is jouw mandje gegarandeerd goed gevuld.

Deel deze site! (Enne: dankjewel hè)