5 medialessen van de Leraar van het Jaar

Basisschoolleraar van het Jaar Tingue Klapwijk (2e links) naast minister Bussemaker (foto: Onderwijscoöperatie)
Basisschoolleraar van het Jaar Tingue Klapwijk (2e links) naast minister Bussemaker (foto: Onderwijscoöperatie)

 

 

Een goed interview begint met vragen stellen – aan de journalist. Zo leerde de in september uitgeroepen Leraar van het Jaar, juf Tingue. Haar 5 belangrijkste medialessen op een rijtje.

 

 

 

Met een mediatraining had Tingue Klapwijk, docent aan de Montessorischool Valkenbos in Den Haag, zich voorbereid op haar 1e tv-interview als Leraar van het Jaar. In het januarinummer van journalistenvakblad Villamedia vertelt ze dat de praktijk toch soms nog onaangename verrassingen in petto had.

 

1) Ik had een heel genuanceerd verhaal, maar wat ze eruit pikken is die ene quote waarin ik stel: ‘Een Cito-score zegt me niks’.

Journalisten willen mensen verleiden om hun verhalen te lezen of naar hun items te kijken en te luisteren. Dat proberen ze door aandacht te trekken met een bijzondere uitspraak. Van jou. Dus: help ze daarbij. Denk na wat het belangrijkste is dat je wil zeggen én zeg dat in één pakkende zin, ook wel ‘soundbite’ genoemd.

2) De verslaggever zat niet echt goed in de materie, ik moest hem veel uitleggen.

Journalisten weten meestal over heel veel dingen maar een klein beetje: jij bent de expert en moet ze aan de hand nemen om in eenvoudige woorden vertellen waar het over gaat. Bedenk: zij zijn de vertegenwoordigers van een publiek waar dit onderwerp ook geen dagelijkse kost voor is.

3) Ik had een nogal serieus verhaal voorbereid, bleek het achteraf een ontzettend luchtig programma te zijn.

Een goed interview begint niet met antwoord geven, maar met vragen stellen: waar is het voor, wanneer is de deadline, wat is de aanleiding, welke mensen spreekt de journalist nog meer? Zodat jouw antwoorden maatwerk worden.

4) We hadden uitnodigingen voor De Wereld Draait Door en Pauw & Witteman, maar beide shows belden af.

Misschien even slikken: je weet pas zeker of je in een tv- of radioprogramma zit, als de uitzending is begonnen. Tot op het laatst moment kan een actueler of groter onderwerp voorrang krijgen. Redacties ‘overboeken’ ook gasten, voor als er bijvoorbeeld iemand in de file komt te staan.

5) Het stoort me dat een artikel zo kort door de bocht wordt samengevat.

De journalist die het interview doet, is niet altijd degene die de uiteindelijke kop bepaalt of het ‘intro’, het wervende stukje boven het artikel, schrijft. Dat doet vaak een eindredacteur. Dus zelfs als je van tevoren een artikel hebt kunnen inzien, kan de uiteindelijke versie daarvan verschillen.

Val, sta op, geniet

Tot slot: probeer van een interview te genieten. Loopt het helemaal in de soep, omdat je van de zenuwen niet uit je woorden kunt komen (het is ook mij vaker overkomen), bedenk dan dat het gewoon een geweldige oefening was. En dat het de volgende keer alleen maar beter kan gaan. Succesvol interviews geven leer je niet door dit geweldige artikel te lezen, maar vooral door ‘meters te maken’.

Deel deze site! (Enne: dankjewel hè)

Plaats een reactie